Biografie Linde Schinkel

Sopraan Linde Schinkel vertelt met haar stem graag het verhaal, en gaat daarmee verder dan alleen mooi zingen. Met dit uitgangspunt beweegt ze zich in vele gedaantes door muziek- en theaterland.

Oratorium

Linde beschikt over een warme en natuurlijke stem, een licht timbre met een goed volume, waarmee ze zich kan uiten in vele kleuren en karakters. Hierdoor is zij een graag gehoorde soliste. Ze zingt vele oratoria, waaronder de Messiah van Händel, Requiem van Mozart en Brahms, Hör mein Bitten van Mendelssohn en Messe Solennelle van Rossini. De sopraanaria's van de Matthäus Passion zong ze in Wenen, Praag en Milaan. Ze werkte onder meer samen met dirigenten Jules van Hessen, Jan Stulen en soleerde in Haydns Arianna a Naxos bij Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen.

Oude muziek

Linde zingt graag oude muziek en is daarmee regelmatig te horen in concertseries en op festivals (Internationaal Kamermuziek Festival, Noorderkerkconcerten Amsterdam, Musica Antica da Camera). Met ensemble Rood Hout nam ze twee cd's op met cantates van Händel en Telemann, het motet 'In furore iustissimae irae' van Vivaldi en liederen van C.P.E. Bach.

Muziektheater

Linde is een energieke performer en in muziektheater komt voor haar alles samen. Ze was onderdeel van het collectief Kameroperahuis. Hiermee stond ze o.a. op de Rotterdamse Operadagen met Leonore's Fidelio, een voorstelling met niuewe muziek van Falk Hübner in een oude gevangenis. Ze zong in voorstellingen van danstheater Panama Pictures wat haar o.a. naar China bracht. Met het Kobra ensemble speelde ze in 'What the Waf' op het Grachtenfestival Amsterdam, een voorstelling over kunststroming De Stijl onder regie van Jorinde Keesmaat. Zomer 2018 zong ze op Oerol in 'Signaal bij Schemerdonker' van componistenduo Strijbos & Van Rijswijk. Een dwaalopera over 1 km strand waarin 4 zangeressen samen zingen met desolate misthoorns, met de golven en de wind.

VOX

Linde is ook actief als theatermaker onder de naam VOX Muziektheater. Voor Over 't IJ Festival en het Grachtenfestival maakte ze De Coffeeshop Cantate; Bach uitgevoerd in een Amsterdamse Coffeeshop. Ze begon haar werk als muziektheatermaker met de voorstelling Vers Hartzeer onder coaching van regisseur Marcel Sijm. Met deze voorstelling won ze de publieksprijs 2010 van het Ostadetheater Amsterdam. Linde heeft een fascinatie voor poppen- en objecttheater en mocht bij Feikeshuis de combinatie van Schubertliederen met poppenspel onderzoeken. Het resulteerde in een kort recital voor festivals (Gentse Feesten, Pop Arts A'dam).

Object- en poppentheater

Zomer 2017 speelde Linde Julia (Julia & Romeo) bij operagezelschap Hollands Diep. In deze productie was ze naast zanger ook poppenspeler. Komend seizoen zal ze wederom te zien zijn als zingende poppenspeler in een bewerking van Purcell's Fairy Queen van Duda Paiva en het Nederlands Blazers Ensemble. Op de planning staat 'Een ding dat naar de hemel reikt'; een voorstelling over melancholie die Linde maakt met actrice Martine van Ditzhuyzen en luitist Arjen Verhage. In deze voorstelling met luitliederen van John Dowland, duik je in 17e-eeuwse vanitasstillevens en gaan hun objecten een eigen leven leiden.

Opleiding

Als jong meisje zong Linde alles wat ze beleefde in eigen verzonnen liedjes. Niet verwonderlijk koos ze, op 8-jarige leeftijd, zelf voor een basisschool met muziek: de Kathedrale Koorschool in Utrecht. Na de middelbare school en een jaar universiteit besloot ze tot het beroep van zanger en ging naar het Haags en Rotterdams conservatorium. Haar masterdiploma behaalde ze bij Xenia Meijer aan het Fontys Conservatorium. Daarnaast volgde ze vele lessen en masterclasses (o.a. Nelly Miricioiu, Margreet Honig, Johannette Zomer, Jon Torsteinsson) en interpretatielessen (Richard Egarr, Fred Jacobs, Fabio Bonizzoni, Skip Sempé). Momenteel wordt ze gecoacht door Marjan Kuiper.