Bio

Sopraan Linde Schinkel richt zich in haar werk als klassiek zangeres op de oude muziek en oratorium. Daarnaast maakt zij beeldend muziektheater, waarbij zij zich toespitst op object- en poppentheater. Linde volgde de opleiding klassieke zang aan het Haags en Rotterdams Conservatorium. Haar masterdiploma behaalde ze bij Xenia Meijer aan de Fontys Hogeschool. Daarnaast volgde ze verschillende masterclasses en interpretatielessen bij onder andere Ton Koopman, Richard Egarr en Skip Sempé. Momenteel wordt ze gecoacht door Marjan Kuiper.

Met haar warme en natuurlijke stemgeluid met een licht timbre en een goed volume, kan Linde zich goed uiten in verschillende kleuren en karakters. Ze gebruikt haar stem om verhalen te vertellen en streeft ernaar het gevoel van de muziek op genereuze en integere wijze met het publiek te delen.

Performer

Linde heeft een voorliefde voor oude muziek en is regelmatig te horen in concertseries en op festivals, zoals het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht, Noorderkerkconcerten Amsterdam en Musica Antica da Camera Den Haag. Met het ensemble Rood Hout nam ze twee cd’s op met onder andere cantates van Händel en Telemann en het motet ‘In furore iustissimae irae’ van Vivaldi.

Ook zingt zij vele oratoria, waarbij zij met haar levendige vertelkracht het publiek op overtuigende manier mee neemt in het werk. Ze zong onder andere de Matthäus Passion van Bach, Messiah van Händel, Requiem van Mozart en Brahms en Messe Solennelle van Rossini. Ze werkte samen met dirigenten als Jules van Hessen, Jan Stulen en Conrad van Alphen.

Muziektheater combineert Linde’s muzikale talent met haar liefde voor spel. Ze werkte aan diverse muziektheatervoorstellingen mee. Zo was ze onderdeel van het collectief Kameroperahuis, waarmee ze tijdens de Operadagen Rotterdam te zien was met Leonore’s Fidelio, muziek van Falk Hübner. Ze zong in voorstellingen van danstheater Panama Pictures en speelde met het Kobra ensemble ‘What the Waf’ op het Grachtenfestival Amsterdam (regie Jorinde Keesmaat). Ook zong ze in ‘Signaal’ van Strijbos & Van Rijswijk, een dwaalopera in bijzondere landschappen (onder andere op het strand tijdens Oerol 2018 en op een gletsjer in Oostenrijk tijdens La Strada Festival 2021). In 2019 was ze te zien als zingende en dansende poppenspeler in een bewerking van Purcell’s Fairy Queen van Duda Paiva Company en het Nederlands Blazers Ensemble.

Maker

Linde begon haar werk als muziektheatermaker met het theaterconcert Vers Hartzeer onder coaching van regisseur Marcel Sijm. Met deze productie won ze de publieksprijs 2010 van het Ostadetheater Amsterdam. Voor Over het IJ Festival en het Grachtenfestival maakte ze De Coffeeshop Cantate: Bach, uitgevoerd in een Amsterdamse Coffeeshop (2013). 

Linde heeft een fascinatie voor objecttheater en poppenspel vanwege de verhalende kracht van beide disciplines. Bij Feikeshuis onderzocht ze de combinatie van Schubertliederen en poppenspel, wat resulteerde in een kort recital voor festivals als de Gentse Feesten en Pop Arts Festival Amsterdam. Sinds 2019 maakt Linde beeldende muziektheatervoorstellingen met objecten en poppen onder de naam VOX Muziektheater. Met de intieme voorstelling ‘De Zangkoerier’ bracht ze muzikaal objecttheater naar de voordeur van eenzame ouderen (2020). In augustus 2021 gaat ‘Poor Thing’, waarin objecttheater en luitliederen van Dowland samenkomen in een lofzang aan de melancholie, in première op O. Festival. Najaar 2021 werkt Linde mee aan de zang en objecten- en poppenspel in een voorstelling voor Muzee Scheveningen door Cat Smits Company. In 2022 zal ze meewerken aan zang en poppenspel in Hans & Grietje door Sparrowtree van Johannette Zomer.